Tilbud, ordrebekræftelse og accept
1.1 På din anmodning vil du modtage en e-mail, der indeholder dit tilbud og et link, hvor du kan acceptere tilbuddet. Tilbuddet godkendes i overensstemmelse med de priser og betingelser, der er angivet i tilbuddet.
1.2 Priserne i tilbuddet kan variere afhængigt af faktorer som serviceydelser, sæson, materialepriser og lignende. Hvis der opstår ændringer, kan tilbuddet opdateres med de seneste priser og betingelser. Den seneste version af tilbuddet, som du har accepteret, er den gældende. Det er prisen og betingelserne, som du ser på tidspunktet for din accept, der er bindende for dig som kunde.
1.3 Aftalen mellem dig som kunde og Renaltan træder i kraft, når du modtager en skriftlig ordrebekræftelse fra Renaltan. Dette gælder også for mundtlig eller telefonisk accept af tilbud.
1.4 Tilbud udarbejdes på grundlag af oplysninger fra kunden, billedmateriale og eventuelle fysiske besigtigelser. Hvis de faktiske forhold afviger væsentligt fra de oplysninger, der blev givet af kunden, billedmaterialet eller tidligere fysisk besigtigelse, er Renaltan ikke bundet af tilbudsprisen og dermed heller ikke ordrebekræftelsen. Betingelser for væsentlige ændringer i omfang og areal, i forhold til tidligere opmålinger via kunden, billedmateriale eller fysisk besigtigelse, findes i de relevante serviceydelser i disse handelsbetingelser.
1.5 Det er vigtigt at bemærke, at din ordrebekræftelse fungerer, som et skøn over omfanget, baseret på bedst mulige vurdering (ved brug af oplysninger fra kunden og billedmateriale). Hvis du ønsker en nøjagtig pris, før arbejdet udføres, er du altid velkommen til at anmode om en besigtigelse og opmåling af dit område før arbejdsdatoen.
Renaltan’s ydelser og priser
2.1 Renaltans serviceydelser omfatter kun de produkter og serviceydelser, der er specificeret i tilbuddet. Renaltan forpligter sig, i overensstemmelse med disse handelsbetingelser og eventuelle specielle aftalevilkår, til at levere serviceydelser af almindelig høj kvalitet, herunder imprægnerings, olierings og alge-produkter og lignende.
2.2 Du kan finde vejledende priser på vores hjemmeside og ved anmodning om et uforpligtende tilbud for en bestemt ydelse. Vi forbeholder os retten til at justere priser og køre kampagner i overensstemmelse med dansk lovgivning. Alle vejledende priser er angivet i danske kroner.
Dato og tidspunkt for udførelse
3.1 Når du har modtaget din ordrebekræftelse, aftales en passende dato for udførelsen af arbejdet og et tidsrum, hvor vi forventer at ankomme til din adresse. Det skal dog bemærkes, at vores opgaver sjældent er ens, hvilket gør det udfordrende at fastsætte et præcist tidspunkt. Derfor angiver vi normalt et tidsinterval, hvor vi forventer at ankomme på den pågældende dato, for eksempel mellem kl. 10-12. Hvis vi har aftalt en starttid om morgenen, vil vi normalt ankomme mellem kl. 07-09.
Renaltan garanterer ikke, at de aftalte ydelser kan leveres på det forventede leveringstidspunkt.
Renaltan har ret til at udskyde det forventede leveringstidspunkt, uden at misligholde aftalen, i følgende tilfælde:
Når Renaltan ikke kan levere de aftalte ydelser som følge af omstændigheder, der ligger uden for Renaltans kontrol, herunder men ikke begrænset til nedbør, lav temperatur, stærk vind eller andet vejrforhold, som forhindrer eller besværliggør arbejdet.
Hvis forhindringer opstår, vil vi kontakte dig så hurtigt som muligt for at finde en passende løsning og eventuelt planlægge en ny tid.
4. Aflysning eller ændring af aftaletidspunkt
4.1 Da vi planlægger og koordinerer ressourcer til opgaver, bliver indgåede aftaler normalt betragtet som bindende. Hvis du ønsker at aflyse din tid, opkræves et gebyr. Gebyrets størrelse afhænger af tidspunktet for aflysningen:
Aflysning efter accept af tilbud: 495 kr. inkl. moms
Aflysning mellem 2 – 5 dage før aftaletidspunktet: 795 kr. inkl. moms
Aflysning mellem 1 – 2 dage før aftaletidspunktet: 1495 kr. inkl. moms
Aflysning på dagen for aftaletidspunktet: 1895 kr. inkl. moms
4.2 Hvis du ønsker at ændre aftaletidspunktet ved at flytte aftalen til en anden dag, kan dette normalt gøres uden gebyr, hvis det sker senest 7 dage før aftaletidspunktet. Hvis du ønsker at ændre tidspunktet med kort varsel, gælder følgende gebyrer:
Ændring af aftale senest 7 dage før aftaletidspunktet: Gratis
Ændring af aftale mellem 2 – 7 dage før aftaletidspunktet: 295 kr. inkl. moms
Ændring af aftale mellem 1 – 2 dage før aftaletidspunktet: 695 kr. inkl. moms
Ændring af aftale på dagen for aftaletidspunktet: 1095 kr. inkl. moms
Du kan aflyse eller ændre aftaletidspunktet ved at kontakte os telefonisk på 2721 2039 eller via e-mail på kontakt@renaltan.dk i vores normale åbningstider.
5. Betaling
5.1 Du kan betale din faktura fra Renaltan, som normalt sendes via e-mail, på nedenstående måder. Vores standardbetalingsvilkår (Netto 8 dage) er angivet på din faktura og gælder, medmindre andet er skriftligt aftalt. Vi forbeholder os retten til at inddrive og påminde om udestående betalinger i henhold til gældende dansk lovgivning. Ved forsinket betaling opkræves rente i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Betaling via Mobilepay: Når du modtager din faktura via e-mail, vil der være et link der fører dig til mobilepay betalingssiden.
Betaling via kortudsteder: Når du modtager din faktura via e-mail, vil der være et link der fører dig til kortudsteder betalingssiden.
Betaling via bankoverførsel: Hvis du ønsker at foretage en direkte bankoverførsel, skal det ske til følgende bankoplysninger. Du skal angive fakturanummeret i beskrivelsen ved overførslen:
Bank: Arbejdernes landsbank
Registreringsnummer: 5442
Kontonummer: 0244074
Hvis du foretager en bankoverførsel fra udlandet, skal du bruge følgende yderligere bankoplysninger udover dem ovenfor:
IBAN kontonummer :DK6554420000244074
SWIFT-adresse/BIC : ALBADKKK
Kontant betaling: Vi accepterer ikke kontante betalinger. Vi opfordrer til betaling via din bank.
Hvis vi skal sende din faktura med post, pålægges et gebyr på 50 kr. for porto og administration.
5.2 Miljøtillæg: Vi opkræver et miljøtillæg på 60 kr. pr. ordre. Dette dækker svingende brændstof- og energipriser samt opfyldelse af miljøkrav fra miljøstyrelsen ved korrekt brug og håndtering af produkter. Miljøtillægget faktureres samtidigt med købesummen.
5.3 Serviceplan: Hvis du tegner Renaltans serviceplan for årlig vedligeholdelse, skal du betale i overensstemmelse med vores standardbetalingsvilkår. Vær opmærksom på, at hvis du ønsker at afmelde din serviceplan, skal dette gøres skriftligt på kontakt@renaltan.dk senest den 31. december året før næste planlagte service. Hvis tidsfristen ikke overholdes, opkræves et gebyr på 695 kr. inkl. moms.
5.4 Flerårige aftaler: For aftaler, der strækker sig over flere år, forbeholder vi os retten til at foretage prisændringer. Prisændringer vil blive meddelt mindst en måned, før de træder i kraft. Eventuelle prisændringer vil blive varslet via e-mail.
5.5 Renaltan kan én gang årligt regulere prisen for abonnementsaftaler, dog højst med den procentvise stigning i nettoprisindekset.
5.6 Fakturaer over 100.000 kr. inkl. moms: For projekter og underleverancer med en værdi over 100.000 kr. inkl. moms (80.000 kr. ekskl. moms) kræves det, at 20% af det samlede beløb betales på forhånd ved accept af tilbuddet. De resterende 80% betales ved færdigmeldingen i overensstemmelse med vores betalingsvilkår i disse handelsbetingelser.
6. Ansvar og forsikring
6.1 Renaltan påtager sig intet ansvar for driftstab, tabt fortjeneste eller andre indirekte tab og skader af nogen art. Renaltans erstatningsansvar er begrænset til det beløb, som du som kunde betaler for serviceydelsen. I disse handelsbetingelser findes detaljerede vilkår vedrørende erstatningsansvar, indsigelser og andre bestemmelser i punkt 11. Dette afsnit er en supplerende uddybning af punkterne 1-10.
6.2 Det er vigtigt at understrege, at Renaltan ikke påtager sig ansvar for vejrmæssige forhold, force majeure eller lignende uforudsete begivenheder.
6.3 Hvis en situation opstår, der kræver forsikringsdækning, skal du normalt kontakte din egen indbo- eller bygningsforsikring som det første skridt.
6.4 Hvis din forsikring afviser din sag, kan vores virksomhedsforsikring være en mulighed. Hvis vores virksomhedsforsikring skal træde i kraft, kræves følgende dokumentation, der skal sendes skriftligt til kontakt@renaltan.dk: En skadesanmeldelse, afslag fra din egen forsikring, dokumentation for skaden og kravet.
Reklamation
7.1 Reklamation ydes i henhold til købeloven. Alle reklamationer skal altid dokumenteres skriftligt og sendes til kontakt@renaltan.dk. Kravet om reklamation skal opfyldes inden for en rimelig tidsramme, som er specificeret i disse handelsbetingelser under den relevante serviceydelse i punkt 11.
8. Fortrydelsesret
8.1 Som kunde har du en fortrydelsesret på 14 dage fra datoen for accept af tilbuddet. Hvis du ønsker at udnytte din fortrydelsesret, skal du meddele dette skriftligt til kontakt@renaltan.dk.
8.2 Hvis du specifikt anmoder om, at vi udfører arbejdet inden for fortrydelsesperioden, vil vi forsøge at imødekomme dette. Hvis du beder os udføre arbejdet inden udløbet af fortrydelsesperioden, accepterer du samtidig, at din fortrydelsesret bortfalder, og de gældende bestemmelser i disse handelsbetingelser vedrørende aflysning og ændring af opgaver træder i kraft.
9. Privatlivspolitik og Behandling af personoplysninger
Vores privatlivspolitik er tilgængelig på vores hjemmeside.
10. Klage, lovvalg og værneting
10.1 Hvis du ønsker at indgive en klage, skal alle klager indsendes skriftligt til kontakt@renaltan.dk.
10.2 Eventuelle tvister, der opstår som følge af eller i relation til køb af vores serviceydelser, som reguleres af disse handelsbetingelser, er underlagt dansk ret. Enhver uenighed mellem parterne afgøres ved Sø- og Handelsretten i København.
11. Betingelser for serviceydelserne
Gennemgang og kontrolopmåling af areal før opstart
Før arbejdet påbegyndes foretages en gennemgang og kontrolopmåling af arealet samt andre eventuelle overflader afhængig af din ordre. Er du ikke hjemme den pågældende dag, hvor arbejdet udføres, er det vigtigt at du er til rådighed på telefonen.
Fakturering tager altid udgangspunkt i kontrolopmåling (medmindre andet er aftalt på forhånd), så din faktura afspejler den faktiske priskategori (0-5m2, 5-7m2, 7-10m2 eller >10m2). Vi har dog en mindstepris svarende til priskategori 0-5m2 som også inkluderer en opstartspris. Vores normale priser følger omfanget og beregnes pr. priskategori plus en opstartspris.
Det er vigtigt at understrege, at din ordrebekræftelse fungerer, som et aftalt estimat af omfanget der er vurderet efter bedste evne. Ønsker du en eksakt pris før vi udfører arbejdet, er du altid velkommen til at få målt dit areal og samlet omfang ved en besigtigelse før datoen for udførelsen.
Viser vores kontrolopmåling og gennemgang på dagen for udførelse op til 3m2 mere end det estimerede areal og/eller omfang på din ordrebekræftelse vil følgende være gældende:
Vi påbegynder arbejdet med det samme uden din forhåndsgodkendelse på op til 3m2 og/eller anden form for yderlig arbejdsomfang f.eks uforudset fremkommelighed, kanter eller lignende merarbejde der er konstateret ved gennemgang og kontrolopmåling.
Vi tilføjer ekstra m2 (op til 3m2) og/eller yderlig arbejdsomfang på din faktura uden din forhåndsgodkendelse (maks 1000 kr. inkl. moms).
Konstateres det ved kontrolopmåling og gennemgang, at der er merarbejde for et beløb svarende til over 1000 kr. inkl. moms, vil vilkårene for udførelse følge nedenstående vilkår svarende til der skulle være m2 og/eller omfang over 3m2 mere end det estimerede areal på din ordrebekræftelse.
Viser vores kontrolopmåling og gennemgang på dagen for udførelse 3m2 eller mere end det estimerede areal og/eller omfang på din ordrebekræftelse vil følgende være gældende:
Vi kontakter dig pr. telefon og oplyser dig om resultatet for vores kontrolopmåling og hvad dine muligheder er for at få det hele med (pris og varighed).
Vi beregner en pris på de resterende m2 eller yderligt omfang med udgangspunkt i vores priskategorier samt eventuelt tillæg for fremkommelighed, kanter, udskiftning af skruer/brædder eller lignende merarbejde der er konstateret ved kontrolopmåling.
Såfremt du ikke ønsker at vi tager de resterende ekstra m2 og/eller omfang med, i forhold til din ordrebekræftelse, udføres arbejdet svarende til det der er aftalt på din ordrebekræftelse.
Skulle de ekstra m2 og eller yderligt omfang, i forhold til din ordrebekræftelse, give anledning til at du aflyser alt arbejdet gælder vores vilkår for aflysning på dagen.
Viser kontrolopmålingen et mindre antal m2 og/eller omfang end først antaget i din ordrebekræftelse, påbegynder vi arbejdet uden yderligere kommentarer.
11 A. Træterrasserens
Dette skal du på forhånd sørge for ved rensning af træterrasser/altaner
Forud for vores aftale er der en række ting, du skal have styr på, inden vi kommer på den aftalte dag. Det gælder følgende:
Adgang til arealet (Der kan aftales nærmere omkring port, koder, nøgle eller lignende forud for arbejdet).
Adgang til vand enten via en udendørs vandhane eller alternativt vandhane indefra (Vi har selv udstyr til opkobling på alle gængse danske vandforsyninger).
Parkering tæt ved arealet og vandforsyning (Inden for ca. 50 meter er optimalt).
Arealet skal være ryddet for krukker, møbler, biler, dyr og lignende (alt skal rykkes mindst 10 meter væk fra arealet, hvis muligt).
Vandtryk på vandforsyningen må ikke være dårligt (minimum 15 liter pr. minut).
Erstatningsansvar, indsigelser og vilkår ved rensning af træterrasser/altaner
Følgende vilkår vil til enhver tid gøre sig gældende ved rensning af træterrasser med Renaltan:
1. Indsigelse ved rensning
Har du indsigelser ved den udførte rensning, gælder det, at vi skal have besked, inden eventuel let overfladeslibning og/eller påføring af efterbehandling finder sted. Skal du ikke have let overfladeslibning og/eller påføring af efterbehandling, gælder det, at vi skal have besked inden for 48 timer efter rensningen har fundet sted. Vi skal have skriftlig besked via mail: kontakt@renaltan.dk på alle indsigelser og gerne vedhæfte billeder, så vi kan vurdere omfanget. Vi bestræber os på at udbedre indsigelser hurtigst muligt og i overensstemmelse med vores kalender.
2. Indsigelse ved let overfladeslibning
Har du indsigelser ved let overfladeslibning, gælder det, at vi skal have besked inden for 48 timer efter udførelsen. Vi skal have skriftlig besked via mail: kontakt@renaltan.dk på alle indsigelser og gerne vedhæfte billeder, så vi kan vurdere omfanget. Vi bestræber os på at udbedre indsigelser hurtigst muligt og i overensstemmelse med vores kalender.
3. Indsigelse ved påføring af efterbehandling (imprægneringer eller olier)
Har du indsigelser i forbindelse med påføring af efterbehandling, gælder det, at vi skal have besked inden for 48 timer efter udførelsen. Vi skal have skriftlig besked via mail: kontakt@renaltan.dk på alle indsigelser og gerne vedhæfte billeder, så vi kan vurdere omfanget. Vi bestræber os på at udbedre indsigelser hurtigst muligt og i overensstemmelse med vores kalender.
4. Træterrassens/altanens tilstand efter rensning
Vores fremgangsmåde ved en skånsom mekanisk rensning påvirker og/eller ødelægger ikke en sund træterrasse. Vi benytter vores professionelle renseudstyr, hvor vandtryk, dysestørrelse og vandmængde kan justeres, så træet renses skånsomt. Ved rensning renses kun træets overflade. Al træ arter sig forskelligt afhængig af træsort og ældning; træ vil med tiden mørne og blive blødere. Vi kan ikke stilles til ansvar for påvirkning eller ødelæggelse af træet i forbindelse med rensning ved ældning eller anden form for mørning.
Resultatet og træterrassens tilstand efter rensning tager udgangspunkt i træets tilstand før rensningen. Hvis der er konstateret råd eller anden dårlig tilstand på træet, kan vi ikke garantere resultatet. Ligeledes kan vi ikke garantere, at knaster, propper og lignende forbliver i træet efter rensning.
Vi gør opmærksom på, at en rensning ikke kan sammenlignes med slibning eller afhøvling. Derfor kan vi ikke garantere ensartethed ved rensning.
5. Pletter, farveforskel og misfarvning på træterrasser/altaner
Hvis der er pletter på træterrassen i form af rust, olie, maling, fugleskarn eller anden misfarvning, kan vi ikke garantere, at en mekanisk rensning fjerner disse. Vi kan heller ikke stilles til ansvar for manglende fjernelse af pletter og misfarvning. Desuden skal det bemærkes, at gamle pletter kan blive synlige efter rensning, hvilket vi ikke kan holdes ansvarlige for.
Misfarvning og/eller farveforskelle i forbindelse med udhæng eller lignende skyldes, at overfladen ikke udsættes for samme slitage. Dette kan forblive synligt efter rensning. Ligeledes kan selve træoverfladen have forskelligt udseende på grund af slitage. Misfarvning og/eller farveforskelle i denne sammenhæng kan vi ikke holdes ansvarlige for.
Da træ er et organisk materiale, er farvespil, ældning og misfarvning forventelige resultater af rensning. Vi påtager os ikke ansvaret for farveforskelle, misfarvning og pletter som følge af rensning.
6. Træet kan rejse sig ved rensning
Rensning af træterrasser kan medføre, at de øverste træfibre rejser sig, og der kan opstå revner, splinter og en ru overflade. Dette kan vi ikke holdes ansvarlige for, da alle træterrasser er forskellige.
Vi anbefaler, at du overvejer at tilkøbe en let overfladeslibning for at afhjælpe eventuelle rejste træfibre, revner, splinter eller en ru overflade. Vi kan dog ikke garantere et perfekt resultat ved en let overfladeslibning, og vi kan heller ikke garantere, at splinter, revner og lignende fjernes.
7. Rensning ved tidligere efterbehandling på træterrasse/altan
Hvis din træterrasse tidligere er blevet behandlet med olie, maling, træbeskyttelse eller anden form for efterbehandling, kan dette forblive i træet og muligvis påvirke resultatet af rensningen. Vi kan ikke garantere resultatet ved rensning af træterrasser, der tidligere er blevet efterbehandlet med olie, træbeskyttelse, maling eller lignende produkter.
8. Tilstoppet afløb, dræn eller kloak
I forbindelse med rensning fjernes snavs, mos og andet fra træterrassen. Vi samler altid dette op og bortskaffer det på en genbrugsplads. Der må dog forventes, at vandet fra rensningen kan løbe i kloakering, dræn eller afløb som følge heraf. Dette vil normalt ikke være et problem, men vi tager forbehold for, at særligt udsatte dræn, kloakering eller afløb kan tilstoppe som følge af vandafledningen. Vi kan ikke holdes ansvarlige for disse eventuelle tilstopninger, ej heller for tømning, slamsugning eller andre former for udbedringer.
9. Rydning af området inden opstart
Det er dit ansvar at fjerne alle genstande fra området, inden vi ankommer. Dette omfatter krukker, havemøbler, grill, biler, dyr og lignende. Vi anbefaler, at disse genstande flyttes mindst 10 meter væk fra det område, der skal renses. Hvis du ikke har ryddet området, kan vi bistå med at rydde det for en merpris på 800 kr. inklusive moms pr. påbegyndt time.
10. Meddelelse til beboere i ejendommen
I forbindelse med rensningen af altanen kan de resterende altaner i ejendommen blive ramt af mudder, snavs og lignende. Vi bestræber os på at minimere dette, men alt efter hvilken type afløb altanen har vil det ramme især underliggende altaner. Det er ikke vores ansvar at afdække omkringliggende altaner ej heller at fjerne eventuelle rester af mudder, snavs og lignende fra deres altaner.
Det er dit ansvar at meddele beboere i din ejendom om risikoen inden vi kommer, så de kan nå at fjerne eventuelle havemøbler, vasketøj og lignende fra deres altan.
11. Nedvask af tilstødende overflader og facade
I forbindelse med rensningen kan facader, hegn og andre tilstødende overflader blive ramt af mudder, snavs og lignende. Vi bestræber os på at minimere dette, og vi vasker altid overfladerne af med lavt tryk som en del af arbejdet. Der kan dog forekomme sandkorn og snavs, især på sorte overflader, når det tørrer (og det kan være svært at se, når det er vådt). Vores erfaring viser, at dette normalt forsvinder efter et par regnskyl.
På facader med frostsprængninger, afskalninger og/eller luft bag malingen kan der være risiko for, at malingen falder af. Afskalning eller anden form for beskadigelse af facader, hegn eller andre tilstødende overflader kan vi ikke holdes ansvarlige for.
12. Trækning af vandslanger indendørs
I tilfælde hvor vi ikke kan tilslutte os udendørs vandforsyning, tilslutter vi os et indendørs vandudtag, f.eks. en vandhane, blandingsbatteri eller lignende i køkkenet eller på toilettet. Dette indebærer, at vandslangen trækkes indendørs, hvor vand, snavs og snavs kan dryppe eller forårsage snavs. Det er dit ansvar at afdække og/eller rydde området, så vi kan føre vandslangen forsvarligt. Hvis der er vand, snavs eller anden forurening, kan vi ikke holdes ansvarlige. Ligeledes kan vi ikke stilles til ansvar for ridser eller skader på gulve og lignende overflader.
Ved tilslutning til indendørs vandforsyning kan pakningen på vandhanen blive utæt efter brug. Dette skyldes en slidt pakning, og vi kan ikke holdes ansvarlige for dette. Ligeledes kan vi ikke stilles til ansvar for eventuelle problemer med vandforsyningen efter rensningen.
13. Vand, elektricitet og rækkevidde
I forbindelse med vores arbejde tilslutter vi os din vandforsyning, enten udendørs eller indendørs. Alle omkostninger til vand afholdes af dig som kunde. Vi trækker vandslanger fra din vandforsyning til vores bil, hvor vores renseudstyr er fastgjort. Normalt har vi en maksimal rækkevidde på 50 meter for både vand- og trykslanger, så det er vigtigt, at du informerer os, hvis dit område er længere væk, da vi i så fald har brug for ekstra vand- og trykslanger til arbejdet. I sjældne tilfælde kan vi have behov for at tilslutte os elektricitet hos dig. Alle omkostninger til elektricitet afholdes af dig som kunde. Det er vigtigt, at du giver besked, hvis der ikke er elektricitet til rådighed.
14. Pool
Når vi rengør træterrasser ved poolen, tager vi hensyn til, at affald i videst muligt omfang ikke havner i poolen, men vi kan ikke garantere dette. Det er dit ansvar at rengøre poolen efter rensningen. Vi kan heller ikke holdes ansvarlige for eventuelle skader på eller udskiftning af filtre, pool liners, dæksler eller lignende på eller omkring poolen.
15. Vandskader og indtrængende vand
I forbindelse med vores arbejde bruges vand på vandrette og lodrette overflader, f.eks. fliser og facader. Du skal derfor sikre, at der ikke er utætheder i umiddelbar nærhed af, hvor rensningen finder sted, f.eks. skure, vinduer, døre og trapper. Vi kan ikke holdes ansvarlige for vandskader og konsekvenserne af indtrængende vand eller andre skader i denne sammenhæng.
Ligeledes skal du sikre elektronik som f.eks. kameraovervågning, robotplæneklipper-station, udendørs elkontakter og lignende mod vand. Vi kan ikke holdes ansvarlige for ødelagt elektronik eller andre genstande, der ikke tåler vand. Vi anbefaler, at du afdækker med plastik og gør os særlig opmærksom på eventuelle genstande. Vi er naturligvis meget opmærksomme og bruger sund fornuft i forhold til brugen af vand.
11 B. Fiberbeton rensning
Dette skal du på forhånd sørge for ved rensning af fiberbeton terrasser/altaner
Forud for vores aftale er der en række ting, du skal have styr på, inden vi kommer på den aftalte dag. Det gælder følgende:
Adgang til arealet (Der kan aftales nærmere omkring port, koder, nøgle eller lignende forud for arbejdet).
Adgang til vand enten via en udendørs vandhane eller alternativt vandhane indefra (Vi har selv udstyr til opkobling på alle gængse danske vandforsyninger).
Parkering tæt ved arealet og vandforsyning (Inden for ca. 50 meter er optimalt).
Arealet skal være ryddet for krukker, møbler, biler, dyr og lignende (alt skal rykkes mindst 10 meter væk fra arealet, hvis muligt).
Vandtryk på vandforsyningen må ikke være dårligt (minimum 15 liter pr. minut).
Erstatningsansvar, indsigelser og vilkår ved rensning af fiberbeton terrasser/altaner
Følgende vilkår vil til enhver tid gøre sig gældende ved rensning af træterrasser med Renaltan:
1. Indsigelse ved rensning
Har du indsigelser ved den udførte rensning, gælder det, at vi skal have besked, inden eventuel let overfladeslibning og/eller påføring af efterbehandling finder sted. Skal du ikke have let overfladeslibning og/eller påføring af efterbehandling, gælder det, at vi skal have besked inden for 48 timer efter rensningen har fundet sted. Vi skal have skriftlig besked via mail: kontakt@renaltan.dk på alle indsigelser og gerne vedhæfte billeder, så vi kan vurdere omfanget. Vi bestræber os på at udbedre indsigelser hurtigst muligt og i overensstemmelse med vores kalender.
2. Indsigelse ved let overfladeslibning
Har du indsigelser ved let overfladeslibning, gælder det, at vi skal have besked inden for 48 timer efter udførelsen. Vi skal have skriftlig besked via mail: kontakt@renaltan.dk på alle indsigelser og gerne vedhæfte billeder, så vi kan vurdere omfanget. Vi bestræber os på at udbedre indsigelser hurtigst muligt og i overensstemmelse med vores kalender.
3. Indsigelse ved påføring af efterbehandling (imprægneringer mm.)
Har du indsigelser i forbindelse med påføring af efterbehandling, gælder det, at vi skal have besked inden for 48 timer efter udførelsen. Vi skal have skriftlig besked via mail: kontakt@renaltan.dk på alle indsigelser og gerne vedhæfte billeder, så vi kan vurdere omfanget. Vi bestræber os på at udbedre indsigelser hurtigst muligt og i overensstemmelse med vores kalender.
4. Fiberbeton terrasser/altaner tilstand efter rensning
Vores fremgangsmåde ved en skånsom mekanisk rensning påvirker og/eller ødelægger ikke en sund fiberbeton terrasse/altan. Vi benytter vores professionelle renseudstyr som justeres til den specifikke opgave, så fiberbetonen renses skånsomt.
5. Pletter, farveforskel og misfarvning på fiberbeton terrasser/altaner
Hvis der er pletter på terrassen/altanen i form af rust, olie, maling, fugleskarn eller anden misfarvning, kan vi ikke garantere, at en mekanisk rensning fjerner disse. Vi kan heller ikke stilles til ansvar for manglende fjernelse af pletter og misfarvning. Desuden skal det bemærkes, at gamle pletter kan blive synlige efter rensning, hvilket vi ikke kan holdes ansvarlige for.
Misfarvning og/eller farveforskelle i forbindelse med udhæng eller lignende skyldes, at overfladen ikke udsættes for samme slitage. Dette kan forblive synligt efter rensning. Ligeledes kan selve fiberbeton overfladen have forskelligt udseende på grund af slitage. Misfarvning og/eller farveforskelle i denne sammenhæng kan vi ikke holdes ansvarlige for.
6. Tilstoppet afløb, dræn eller kloak
I forbindelse med rensning fjernes snavs, mos og andet fra fiberbeton terrassen/altanen. Vi samler altid dette op og bortskaffer det på en genbrugsplads. Der må dog forventes, at vandet fra rensningen kan løbe i kloakering, dræn eller afløb som følge heraf. Dette vil normalt ikke være et problem, men vi tager forbehold for, at særligt udsatte dræn, kloakering eller afløb kan tilstoppe som følge af vandafledningen. Vi kan ikke holdes ansvarlige for disse eventuelle tilstopninger, ej heller for tømning, slamsugning eller andre former for udbedringer.
7. Rydning af området inden opstart
Det er dit ansvar at fjerne alle genstande fra området, inden vi ankommer. Dette omfatter krukker, havemøbler, grill, biler, dyr og lignende. Vi anbefaler, at disse genstande flyttes mindst 10 meter væk fra det område, der skal renses. Hvis du ikke har ryddet området, kan vi bistå med at rydde det for en merpris på 800 kr. inklusive moms pr. påbegyndt time.
8. Meddelelse til beboere i ejendommen
I forbindelse med rensningen af altanen kan de resterende altaner i ejendommen blive ramt af mudder, snavs og lignende. Vi bestræber os på at minimere dette, men alt efter hvilken type afløb altanen har, vil det ramme især underliggende altaner. Det er ikke vores ansvar at afdække omkringliggende altaner ej heller at fjerne eventuelle rester af mudder, snavs og lignende fra deres altaner.
Det er dit ansvar at meddele beboere i din ejendom om risikoen inden vi kommer, så de kan nå at fjerne eventuelle havemøbler, vasketøj og lignende fra deres altan.
9. Nedvask af tilstødende overflader og facade
I forbindelse med rensningen kan facader, hegn og andre tilstødende overflader blive ramt af mudder, snavs og lignende. Vi bestræber os på at minimere dette, og vi vasker altid overfladerne af med lavt tryk som en del af arbejdet. Der kan dog forekomme sandkorn og snavs, især på sorte overflader, når det tørrer (og det kan være svært at se, når det er vådt). Vores erfaring viser, at dette normalt forsvinder efter et par regnskyl.
På facader med frostsprængninger, afskalninger og/eller luft bag malingen kan der være risiko for, at malingen falder af. Afskalning eller anden form for beskadigelse af facader, hegn eller andre tilstødende overflader kan vi ikke holdes ansvarlige for.
10. Trækning af vandslanger indendørs
I tilfælde hvor vi ikke kan tilslutte os udendørs vandforsyning, tilslutter vi os et indendørs vandudtag, f.eks. en vandhane, blandingsbatteri eller lignende i køkkenet eller på toilettet. Dette indebærer, at vandslangen trækkes indendørs, hvor vand, snavs og snavs kan dryppe eller forårsage snavs. Det er dit ansvar at afdække og/eller rydde området, så vi kan føre vandslangen forsvarligt. Hvis der er vand, snavs eller anden forurening, kan vi ikke holdes ansvarlige. Ligeledes kan vi ikke stilles til ansvar for ridser eller skader på gulve og lignende overflader.
Ved tilslutning til indendørs vandforsyning kan pakningen på vandhanen blive utæt efter brug. Dette skyldes en slidt pakning, og vi kan ikke holdes ansvarlige for dette. Ligeledes kan vi ikke stilles til ansvar for eventuelle problemer med vandforsyningen efter rensningen.
11. Vand, elektricitet og rækkevidde
I forbindelse med vores arbejde tilslutter vi os din vandforsyning, enten udendørs eller indendørs. Alle omkostninger til vand afholdes af dig som kunde. Vi trækker vandslanger fra din vandforsyning til vores bil, hvor vores renseudstyr er fastgjort. Normalt har vi en maksimal rækkevidde på 50 meter for både vand- og trykslanger, så det er vigtigt, at du informerer os, hvis dit område er længere væk, da vi i så fald har brug for ekstra vand- og trykslanger til arbejdet. I sjældne tilfælde kan vi have behov for at tilslutte os elektricitet hos dig. Alle omkostninger til elektricitet afholdes af dig som kunde. Det er vigtigt, at du giver besked, hvis der ikke er elektricitet til rådighed.
12. Pool
Når vi rengør terrasser ved poolen, tager vi hensyn til, at affald i videst muligt omfang ikke havner i poolen, men vi kan ikke garantere dette. Det er dit ansvar at rengøre poolen efter rensningen. Vi kan heller ikke holdes ansvarlige for eventuelle skader på eller udskiftning af filtre, pool liners, dæksler eller lignende på eller omkring poolen.
13. Vandskader og indtrængende vand
I forbindelse med vores arbejde bruges vand på vandrette og lodrette overflader, f.eks. fliser og facader. Du skal derfor sikre, at der ikke er utætheder i umiddelbar nærhed af, hvor rensningen finder sted, f.eks. skure, vinduer, døre og trapper. Vi kan ikke holdes ansvarlige for vandskader og konsekvenserne af indtrængende vand eller andre skader i denne sammenhæng.
Ligeledes skal du sikre elektronik som f.eks. kameraovervågning, robotplæneklipper-station, udendørs elkontakter og lignende mod vand. Vi kan ikke holdes ansvarlige for ødelagt elektronik eller andre genstande, der ikke tåler vand. Vi anbefaler, at du afdækker med plastik og gør os særlig opmærksom på eventuelle genstande. Vi er naturligvis meget opmærksomme og bruger sund fornuft i forhold til brugen af vand.
11C. Overfladeslibning og/eller afhøvling af træterrasser/altaner
Dette skal du på forhånd sørge for ved slibning af træterrasser/altaner
Forud for vores aftale er der en række ting, du skal have styr på, inden vi kommer på den aftalte dag. Det gælder følgende:
Adgang til arealet (Der kan aftales nærmere omkring port, koder, nøgle eller lignende forud for arbejdet).
Arealet skal være ryddet for krukker, møbler, biler, dyr og lignende (alt skal rykkes mindst 10 meter væk fra arealet, hvis muligt).
Adgang til fungerende elforsyning.
Erstatningsansvar, indsigelser og vilkår ved overfladeslibning/afhøvling af træterrasser/altaner
Følgende vilkår vil til enhver tid gøre sig gældende ved rensning af træterrasser med Renaltan:
1. Indsigelse ved overfladeslibning/afhøvling
Har du indsigelser ved overfladeslibning og/eller afhøvling, gælder det, at vi skal have besked inden for 48 timer efter udførelsen. Vi skal have skriftlig besked via mail: kontakt@renaltan.dk på alle indsigelser og gerne vedhæfte billeder, så vi kan vurdere omfanget. Vi bestræber os på at udbedre indsigelser hurtigst muligt og i overensstemmelse med vores kalender.
2. Indsigelse ved påføring af efterbehandling (imprægneringer eller olier)
Har du indsigelser i forbindelse med påføring af efterbehandling, gælder det, at vi skal have besked inden for 48 timer efter udførelsen. Vi skal have skriftlig besked via mail: kontakt@renaltan.dk på alle indsigelser og gerne vedhæfte billeder, så vi kan vurdere omfanget. Vi bestræber os på at udbedre indsigelser hurtigst muligt og i overensstemmelse med vores kalender.
3. Træterrassens/altanens tilstand efter overfladeslibning og/eller afhøvling
Vores fremgangsmåde ved en overfladeslibning og/eller afhøvling påvirker og/eller ødelægger ikke en sund træterrasse. Vi benytter vores professionelle slibeudstyr der udvælges og indstilles specifikt til opgaven og træsorten.
Al træ arter sig forskelligt afhængig af træsort og ældning; træ vil med tiden mørne og blive blødere. Vi kan ikke stilles til ansvar for påvirkning eller ødelæggelse af træet i forbindelse med slibning og/eller afhøvling ved ældning eller anden form for mørning.
Resultatet og træterrassens/altanens tilstand efter slibning og/eller afhøvling tager udgangspunkt i træets tilstand før arbejdet. Hvis der er konstateret råd eller anden dårlig tilstand på træet, kan vi ikke garantere resultatet.
4. Pletter, farveforskel og misfarvning på træterrasser
Hvis der er pletter på træterrassen i form af rust, oxidativ misfarvning, fugleskarn eller anden misfarvning, kan vi ikke garantere, at en overfladeslibning og/eller afhøvling fjerner disse. Vi kan heller ikke stilles til ansvar for manglende fjernelse af pletter og misfarvning.
Misfarvning og/eller farveforskelle i forbindelse med udhæng eller lignende skyldes, at overfladen ikke udsættes for samme slitage. Dette kan forblive synligt efter overfladeslibning og/eller afhøvling. Ligeledes kan selve træoverfladen have forskelligt udseende på grund af slitage. Misfarvning og/eller farveforskelle i denne sammenhæng kan vi ikke holdes ansvarlige for.
Da træ er et organisk materiale, er varierende farvespil, ældning og misfarvning forventelige resultater. Vi påtager os ikke ansvaret for farveforskelle, misfarvning og pletter som følge af overfladeslibning og/eller afhøvling.
5. Rydning af området inden opstart
Det er dit ansvar at fjerne alle genstande fra området, inden vi ankommer. Dette omfatter krukker, havemøbler, grill, biler, dyr og lignende. Hvis du ikke har ryddet området, kan vi bistå med at rydde det for en merpris på 800 kr. inklusive moms pr. påbegyndt time.
6. Nedvask af tilstødende overflader og facade
I forbindelse med slibningen og/eller afhøvlingen kan facader, hegn, vinduer og andre tilstødende overflader samt indendørs blive ramt af støv. Vi bestræber os på at minimere dette ved tilkobling støvsuger samt andre redskaber.
7. Transport af maskiner
I forbindelse med slibning og/eller afhøvlingen skal vi transportere maskiner og værktøj gennem boligen. Ved brug af maskinerne skal vi tilsluttes elforsyningen. Vi kan ikke holdes ansvarlige for eventuelle skader på boligen, inventar eller elforsyningen, der måtte opstå under denne proces. Det er dit ansvar at sikre, at området er ryddet og beskyttet, og at der ikke er nogen risiko for skader på din bolig eller ejendom i forbindelse med transporten af vores udstyr. Vi anbefaler, at du træffer passende foranstaltninger for at undgå skader og beskadigelse af ejendom. Vi vil dog udvise forsigtighed og gøre alt hvad vi kan for at minimere risikoen forbundet med dette.
Alle omkostninger til elektricitet afholdes af dig som kunde. Det er vigtigt, at du giver besked, hvis der ikke er elektricitet til rådighed.
8. Pool
Når vi sliber og/eller afhøvler træterrasser ved poolen, tager vi hensyn til, at affald i videst muligt omfang ikke havner i poolen, men vi kan ikke garantere dette. Det er dit ansvar at rengøre poolen efter rensningen. Vi kan heller ikke holdes ansvarlige for eventuelle skader på eller udskiftning af filtre, pool liners, dæksler eller lignende på eller omkring poolen.